Noen enkle tips til god SEO til din nettbutikk

Se for deg at du har brukt mye tid på å lage en nettbutikk du er godt fornøyd med. De siste arbeidstimene har gått med på å finjustere noen detaljer kun du kommer til å legge merke til. Stolt og fornøyd åpner du nettbutikken, og tenker at salgene vil strømme på. Skuffende må du innse at denne opplevelsen ikke ble som først antatt.

Dette er nok en vanlig opplevelse for mange som åpner en nettbutikk for første gang. I dagens tidsalder kreves det litt ekstra for å lykkes enn kun en fin nettbutikk. Jeg har derfor laget en veileder til hvordan du kan kapre oppmerksomheten til kundene dine.

«De første fem resultatene i Google får 75% av trafikken»

Når dine potensielle kunder søker etter nettopp ditt produkt Google gjelder det å være blant de første i søkeresultatet. Jeg har tidligere skrevet et blogginnlegg hvor jeg blant annet poengterer hvor viktig det er med synlighet på søkemotorer. Dette blogginnlegget handler om betalt og organisk søk og kan leses HER.

Så hvordan skal du klare å rangere høyere på søkeresultatene? Med søkemotoroptimalisering (SEO).

Her kommer 6 enkle tips som vil gjøre nettbutikken din mer synlig:

1. Gjør nettbutikken så enkel som mulig

Som kunde ønsker du at nettbutikken skal være oversiktlig og godt organisert. Når kundene raskt og enkelt finner det de leter etter bruker de også mer tid på nettsiden din. Men det er ikke bare kundene som setter pris på en god struktur. En enkel nettside gjør det lettere for søkemotorer å gjennomgå innholdet og rangere produktene.

En god nettsidestruktur kan se slik ut. Dette er brukervennlig og svært oversiktlig for kunden. Men for at kundene skal være villige til å legge igjen penger til deg søker de også troverdighet. Du har kanskje lagt merke til at alle profesjonelle nettbutikker har en «Om oss» og «Kontakt oss» side? Vel, troverdighet er grunnen. Kundene og SEO setter stor pris på disse to sidene nettopp på grunn av troverdigheten de gir.

2. Responsivt design

Mobiltrafikk har en vekstrate på 125%, kontra 12% på desktop

Det hjelper ikke at nettbutikken ser helt perfekt ut på desktop hvis den ikke er tilpasset mobil. Kundene dine kommer med stor sannsynlighet til å bruke mobil når de er inne på nettbutikken din. Det er derfor viktig at nettbutikken er tilpasset mobil.

På Shopfiy kan du enkelt se hvordan nettbutikken din ser ut på desktop, mobil og nettbrett. Husk å kontrollere dette jevnlig når du designer nettbutikken. Nettsider som er mobiltilpasset rangeres høyere av søkemotorer enn de uten mobiltilpassning.

3. Metabeskrivelse

Metabeskrivelsen er en kort tekst som kan leses i søkeresultatet i Google og andre søkemotorer. Her står den sammen med din URL, og skal gi kundene svaret på hvorfor de skal velge akkurat deg. Dette er viktig å få på plass, og heldigvis ganske enkelt å gjøre i Shopify.

Logg inn på Shopify -> Nettbutikk -> Preferanser.

Her er et eksempel fra hvordan vi gjorde det på vår nettbutikk, køyeblikk.no

4. Bruke gode nøkkelord

Et nøkkelord er ord som identifiserer hva brukeren søker etter. I en ideell verden er disse ordene det samme som de ordene du bruker for å beskrive dine produkter. Har du gode nøkkelord vil Google enkelt klare å koble deg til relevante Googlesøk. Du kan også bruke hele setninger istedenfor kun et ord, men jo mer spesifikk du er, jo mer spesifikt må Googlesøket være for å få treff.

For å legge inn nøkkelord til produktene dine i Shopify gjør du følgende:

Logg inn på Shopify -> Produkter -> Alle produkter -> Velg produktet du vil legge nøkkelord til -> Trykk på bildet av produktet -> Legg inn nøkkelord under Alternativ tekst -> Lagre.

5. Bygg lenker til nettbutikken din

Du tenke nok ikke over det når jeg lenket til vår nettbutikk tidligere i blogginnlegget. Selv om å reklamere for nettbutikken kan være en fin vane, gir SEO flere tilkoblinger til nettbutikken mer troverdighet. Her er fire tips til hvordan du kan få flere lenker til nettbutikken din:

  • Ta kontakt med en influencer som kan prøve produktet ditt mot at de lenker til nettbutikken din.
  • Ta kontakt med din vareprodusent og leverandør å hør om en avtale om å lenke til hverandre
  • mention.com gir deg muligheten til å finne ut hvor du har blitt nevnt uten og blitt lenket til. Send de en e-post hvor du ber om å bli lenket til nettbutikken sammen med en omtale.
  • Ødelagt lenker, det vil si at noen har lenket til en nettbutikk som nå er nedlagt, vil ødelegge SEO for vedkommende. Hvis du oppdager et slikt tilfelle kan du spørre om de kan lenke til deg i stedet. Dette er en vinn-vinn situasjon for begge.

6. Bruk en SEO-app

Shopify tilbyr et hav av gode apper. Blant disse finner du også gode SEO-apper som du kan bruke til å øke nettbutikkens rangering. Felles for disse appene er at de kontrollerer nettbutikken og varsler deg hvis de oppdager problemer. Et søk på «SEO» på Shopify App Store ga meg ikke mindre enn 415 treff. Disse treffene finner du slik:

Logg inn på Shopify -> Apper -> Besøk Shopify App Store -> Søk på «SEO».

Jeg håper dette var til hjelp. Det som er så fint med markedsføring er at det finnes ingen fasit. En strategi som fungerer dårlig for noen, vil kunne gi kjemperesultater til andre. Ingen vet nøyaktig hva som fungerer best for deg. Prøv deg frem så vil du få gode resultater etterhvert. Det viktigste er læringen som gjøres underveis.

Kilder:

https://leadmonitor.io/articles/jukselapp-internett-salg

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *