Betalt og organisk søk

Dagens forbrukere undersøker markedet før de bestemmer seg for hvilket produkt de skal kjøpe. Måten dette gjøres på er svært ofte gjennom et Googlesøk. Etter at forbrukeren har googlet produktet de ønsker, kommer det en liste med nettsider som selger produktet. Denne listen er ofte svært lang, men kun de øverste nettsidene pleier å bli lest. Det er derfor viktig at bedriften din ligger blant de øverste treffene på Google. Resultatet du får ved å søke på Google gir deg også en del reklame. Denne reklamen vil snike seg inn i de opprinnelige treffene. Vi må derfor skille mellom Betalt søk og Organisk søk.

Betalt søk

Skjermbilde av annonser på søkeresultatet

Et betalt søk er reklame som kommer opp i forbindelse med ditt Googlesøk. Dette kan være de 3-5 første oppføringene i resultatsopplistingen eller være plassert nederst. Dette er betalte annonser gjennom Google Ads, og skal være merket som en annonse. Hvis du ønsker at din bedrift skal benytte seg av en slik annonse, må du finne noen søkeord du ønsker å knyttes til. Du betaler for antall klikk du får.

Organisk søk

Skjermbilde av organisk søk

Et organisk søk er oppføringene i resultatsopplistingen som kommer etter disse annonsene. Disse resultatene rangeres etter relevans til ditt søkeord. Google viser 10 slike treff på hver side. 33% av alle klikk fra organiske søk går til siden som rangeres høyest i søkeresultatet. Så mye som 95% av dine mulige kunder blar seg aldri til side to på søkeresultatet. Det tar tid å havne på første siden, men du får åpenbart valuta for strevet.

Organisk trafikk må ikke forveksles med direkte trafikk. Ved direkte trafikk går du direkte inn på nettsiden, og ikke gjennom en søkemotor som for eksempel Google eller Bing.

Hva er en søkemotor?

En søkemotor er en programvare som leter frem informasjon fra internett. Når du søker på ord som for eksempel «sofa» på Google, vil søkemotoren Google rangere dataen som ligger på ordet «sofa», og gi deg de mest relevante nettbutikkene i ditt søkeresultat.

Selv om søkemotoren Google søker gjennom hele internett, finnes det søkemotorer som søker i en bestemt kategori. En stor bedrift kan ha en søkemotor funksjon på sin egen hjemmeside, slik at besøkende og ansatte lettere kan finne relevant innhold.

Search Engine Optimization (SEO)

Man kan ikke betale seg høyt opp på søkeresultatet på et organisk søk. SEO handler om å lage innhold som gjør at du fortjener en god plassering i søkeresultatet. Dette er ofte et glemt felt blant markedsførere som bruker mye penger på betalt søk, selv om det mest brukte veien til nettsiden din er gjennom et organisk søk.

Relevans og autoritet

Google vil alltid prioritere de mest relevante treffene. Ønsker du å havne på søk som for eksempel «Sofa Oslo sentrum» må du lage en artikkel som heter det. Relevans er derfor viktig.

Videre vil Google sortere resultatene etter autoritet. Autoritet er et matematisk uttrykk, som skildrer hvor mange som lenker inn til din nettside. Jo flere lenker du har, jo mer autorativ anser Google nettsiden din. Google bruker en skala fra 1-10 for å måle nettsiden din. Den scoren du får på denne testen er din PageRank.

Les mer om PageRank her

Search Engine Optimization (SEO) er derfor viktig hvis du ønsker at din nettside skal få drahjelp av søkemotorer som Google.

Search Engine Marketing (SEM)

Som tidligere nevnt kan man kjøpe annonseplasser gjennom et betalt søk. Denne annonsen kan lages i Google Adwords og kobles til bestemte nøkkelord i søket. Her er det viktig med relevans på nøkkelordet og produkt, men det kan likevel være lurt å prøve å skille seg litt ut fra mengden ved å velge litt spesielle ord. Du betaler per klikk, også kalt PPC (pay-per-click).

Man skulle tro at de som betalte best fikk annonsen sin vist på Google, men også her vil Google rangere annonsene etter relevans. Ved SEM brukes noe som heter Ad Score. Ad Score kombinerer hvor mye du betaler og kvalitetsscore du har. Kvalitetsscoren din bestemmes ut ifra nettsidens landingsside. Denne landingssiden bør for eksempel være tilpasset alle enheter, som PC, iPad og mobil.

Les mer om Ad Score her

Hva skal man velge?

Hva man skal velge kommer nok an på mange faktorer, men mine første tanker et man bør se på konkurransebilde før man finner sin strategi. Hvis du har en liten bedrift med en til nå ukjent nettside som scorer lavt på PageRank, og samtidig skal selge et produkt det finnes tusenvis av tilbydere, ville jeg gått for betalt søk. Veien til førstesiden på søkeresultatet blir rett og slett veldig lang.

På den andre siden, hvis det finnes få tilbydere, og din bedrifts nettside er godt kjent av kundemassen, ville jeg jobbet for å oppnå suksess på et organisk søk. Det er nok både det beste og billigste alternativet.

Kilder:

https://no.wikipedia.org/wiki/PageRank

https://www.searchenginejournal.com/what-is-ad-rank/257305/#close

3 Comments

  1. Emeline Braatlund Larsen

    Hei Sindre! Gratulerer med et meget godt blogginnlegg. Du forklarer godt og skriver faglig. Til neste gang vil jeg gjerne se noe mer tekst, så du er oppe i ca 1000 ord. Ellers meget bra jobbet.

  2. Pingback: GUIDE: God SEO til din nettbutikk – En blogg om digitalisering

  3. Pingback: GUIDE: God SEO til din nettbutikk | DIG2100 (2103)

Legg igjen en kommentar til Emeline Braatlund Larsen Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *