I skrivende stund er jeg, Dennis Røkeness og Simen Sollihøgda så godt som klare med å åpne vår aller første nettbutikk. Nettbutikken er nemlig en del av vår siste eksamen i valgemnet Digital Markedsføring. Vi har brukt mye tid på å lære, teste og videreutvikle nettbutikken, men føler nå at vi begynner å forstå hvordan dette kan gjøres på en enkel og grei måte. Vi kommer derfor med en guide til hvordan du kan opprette din egen nettbutikk uten hjelp fra profesjonelle webutviklere.

1. Lag en plan

Helt til å begynne med anbefaler vi at du enkelt og greit lager en strukturert oversikt over hvilke produkter du ønsker å selge, hvilken markedsstrategi du mener passer og hvordan du skal nå ut til mulige kunder. Husk at du lager et produkt tiltenkt andre enn deg selv, og du bør forsikre deg om at produktet du ønsker å selge er interessant nok for kundene. Vi anbefaler at du prøver å finne et problem, og deretter finner et produkt som løser dette problemet. Når det er gjort må du finne ut hvordan du skal nå ut til dine potensielle kunder. Vi anbefaler også at du vurderer å opprette en Facebook- og Instagramside. Vi var tre stykker som lagde nettbutikken sammen og måtte derfor finne en løsning på hvordan vi skulle samarbeide. På grunn av coronaviruset fikk vi ikke møttes face2face under denne perioden. Det var derfor viktig for oss å benytte oss av et styringssett som guidet oss gjennom denne perioden. I og med at vi nylig hadde lært om OKR, valgte vi nettopp dette styringssettet.

Kort om OKR:

O (Objectives) skal fortelle hva du ønsker å oppnå. KR (Key Results) skal fortelle hvordan du har tenkt å komme dit.

Eksempel: Vår OKR ser i skrivende stund slik ut:

Objective: Utnytte et voksende
marked med en konkurransedyktig nettbutikk.
KR1: Få en velfungerende
nettbutikk gjennom hele kundereisen (7/10)
KR2: 150 følgere på
sosiale medier (5/10)
KR3: 20 abonnenter på
nyhetsbrev (6/10)
KR4: Oppnå 5 salg
gjennom nettbutikken (6/10)
Notat: Lansering av
nettbutikk straks i boks.

Tallene bak hvert enkelt KR viser hvordan vi ligger til å nå målet. (7/10) viser at vi er 70% sikre på at dette målet blir nådd. Merk at KR kun skal vise vei, og ikke nødvendigvis nås. Sett deg mål som blir vanskelig å nå, så du har noe å strekke deg etter. Vi oppdaterte OKR ukentlig, og anbefaler det videre til andre. Nettopp på grunn av OKR visste vi til enhver tid hva vi hadde å gjøre, og kunne jobbe effektivt uten å hele tiden måtte kommunisere med hverandre.

Ta en titt på dette blogginnlegget fra Inevo hvis du ønsker å lære mer om OKR. «Okr et system for gjennomføring.«

Har du valgt produkt, markedsstrategi og OKR? Fint, da går vi videre.

2. Domene og Shopify

Nå har du lagt grunnmuren for å lykkes, og du kan nå starte på opprettelsen av din egen nettbutikk.

www.webhuset.no kan du kjøpe domener til nettbutikken. Vi betalte kun 7kr/år for vårt domene, så det er overhodet ikke dyrt. Til vår nettbutikk har vi kun ett domene, men du kan absolutt kjøpe flere. Eksempelvis kan du kjøpe «nettbutikk.no», «nettbutikk.net» og «nettbutikk.com». Vi anbefaler og ikke bruke domenenavn med æ, ø eller å. Det gjorde vi, og lærte hvorfor når vi skulle koble domenenavnet til Facebook og Instagram. Det går riktig nok fint, men husk at Facebook og Instagram ikke støtter æ, ø og å.

Når domene er på plass, kan vi bevege oss til plattformen Shopify. Det finnes mange plattformer man kan velge til nettbutikken, men vi ble anbefalt Shopify og anbefaler den videre. Brukervennligheten er veldig god og Youtube/Google er full av guider for hvordan du skal koble opp apper og betalingsløsninger.

Gå inn på www.shopify.com og opprett en bruker. Videre legger du til domenenavnet ditt (for eksempel nettbutikk.no) og velger et tema for butikken.

Det finnes veldig mange temaer å velge mellom. Her gjelder det å prøve seg litt frem og til slutt velge den man føler passer best til din nettbutikk. Når du har valgt et tema kan du begynne å redigere bilder og tekst.

Etter å ha lekt litt med utseende på nettbutikken kan du begynne å legge til varer.

Vi valgte å dropshippe varer fra Aliexpress. Dette var kun fordi det virket som det beste alternativet for oss under denne perioden. Måten vi gjorde det på var å laste ned appene Oberlo og Aliexpress på Shopify. Etter at du har lastet ned de kan du finne produktet på Aliexpress som du vil selge, og legge inn en lenke til produktet i Oberlo. Du må selv legge inn pris og produktbeskrivelse til produktet.

Det finnes flere gode guider til dette, men vi benyttet oss av denne fra Shopify Blog. The definitive guide to dropshipping with aliexpress.

3. Betalingsløsningen Stripe

Du ønsker sikkert at kundene skal betale for produktene de kjøper. Det finnes flere måter å ta betalt på. Blant annet er Paypal et kjent alternativ. Vi gikk likevel for Stripe, hvor du kan betale med Visa og Mastercard. For å legge til Stripe går du inn på Settings på Shopify, og videre til Payment Providers hvor du velger Stripe.

Det kan være vanskelig å gjøre dette riktig når du aldri har gjort det før. Vi brukte selv denne gode guiden fra Stine Sauro Hellsten. Guide: Koble sammen Stripe med Shopify.

4. Markedsføring og åpning

Nå når du sitter og leser på steg 4 håper jeg du har en nettbutikk du er fornøyd med. Du har kanskje opprettet en Facebook og Instagram side hvor du har invitert venner og bekjente til å følge deg. Hvis ikke anbefaler vi at du gjør dette nå.

En god måte å få kundegruppen din til å holde seg oppdatert på hva som skjer er e-post markedsføring. Via appen Mailchimp på Shopify kan du enkelt spørre om e-postadressen til de som er inne på nettbutikken din. Via e-post kan du holde de oppdatert på dine produkter, tilbud eller konkurranser.

Hvis du klarer å skape interesse og engasjement for nettbutikken kan du enkelt ha en lang liste med e-poster allerede før åpning. Videre anbefaler vi at du publiserer hyppig på sosiale medier som Facebook og Instagram både før og etter åpning. Facebook Ads er ekstremt effektivt til markedsføring. Her kan du selv velge kundesegment og justere hvor mye respons du ønsker. Det kan være dyrt å gå hardt ut med Facebook Ads, så start rolig. Vår erfaring er at selv små annonser gir gode resultater.

Eksempel på Facebook Ads

Vi håper dette var til hjelp, og inspirerte til at du også vil prøve. Husk at dette kun er våre anbefalinger, og ikke nødvendigvis korrekt måte å opprette en nettbutikk på. Vi vil poengtere at opprettelsen av nettbutikk kan være tidkrevende, men svært gøy og lærerik. Denne prosessen er svært brukervennlig og ikke spesielt vanskelig, men skulle du likevel stå fast finner du gode forklaringer på Youtube og Google.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *