Denne uken har vi fått i oppgave å oversette et engelsk dybdeinnlegg. Valget mitt falt på dette innlegget fra Hiten Shah. Grunnen til at jeg valgte akkurat dette innlegget var fordi det var svært lærerikt, og veldig relevant til vår eksamensoppgave. Vi jobber fortiden med å lage en egen nettbutikk hvor vi selv står fritt til å velge produkt vi ønsker å selge. Etter å ha lest igjennom dette dybdeinnlegget ble jeg oppmerksom på flere ting jeg må jobbe med når jeg markedsfører mine produkter.

Du har nok gjort også spurt noen hva de synes om ideen din. Og de fleste vil nok si at ideen er god, og begrunne hvorfor med sine egne personlige erfaringer. Disse personene tror det er dette du vil høre, og at det hjelper deg videre med ideen din.

Når du spør andre om ideen din er du som regel i startfasen og har ikke validert den enda.

Startfasen er noe man bør elske.

Mulighetene er endeløse. Du kan finne opp en ny ide til en bedrift eller til og med videreutvikle et eksisterende produkt.

Veldig mange ideer ender opp med å bli kun en ide. Det er dessverre lett å kaste bort tid på ideer som ikke blir til noe. Hiten Shah har lært dette på den harde måten. Han har forsøkt å lage dusinvis med produkter og i tillegg veiledet mange andre mennesker når de har laget ting.

Forbrukerideer som setter søkelys på følelser, underholdning eller fritid er vanskeligere å validere sammenlignet med produkter som virksomheter kjøper. Dette er fordi bedrifter betaler direkte til produsentene. Bedriftene ønsker nemlig å jobbe så effektivt som overhodet mulig. Denne valideringsprosessen vil være mest nyttig for deg når du validerer ideer som er målrettet mot andre virksomheter.

Eksempel på tretrinnsprosess du kan bruke til å validere dine ideer:

1. Lag en problemhypotese fra ideen din.

2. Sette opp et system for å trekke folk til deg.

3. Finn smertemønsteret.

1. Lag en problemhypotese fra ideen din

Ideer er bare en beskrivelse av løsningen på et problem. Når du konverterer ideen din til en problemhypotese, kan du bli for fokusert på å validere ideen din i stedet for å bygge løsningen.

Du må sørge for at du ikke er den eneste som har det problemet du prøver å løse. En vanlig feil mange gjør er at de kun løser et problem for seg selv og ikke andre. Det er ikke ønskelig at du sitter fast med en løsning som mangler problem.

Når du oppretter en problemhypotese, start med å beskrive den gruppen mennesker du retter fokus mot, og videre hvilket problem de har.

Enkelt forklart: [Gruppe mennesker] har et problem [problemet]

Eksempel: Google Analytics-brukere har et problem med å overvåke viktige forretningsmetoder på mobiltelefon.

Når du jobber med et eksisterende produkt, må du sørge for at du har gode måter samle tilbakemeldinger fra kundene dine. Det er viktig å lytte til tilbakemeldingskanalene dine og bruke informasjonen til å komme med ideer som informerer om din hypotese.

2. Sett opp et system for å trekke folk til deg

Etter at problemhypotesen er laget, må du vite hvilke personer du skal nå ut til.

Hvis planen din er å jobbe med et eksisterende produkt og du ønsker å jobbe med å legge til flere funksjoner på gjeldene produkt kan du sannsynligvis nå dine kunder på e-post. Det finnes flere måter å nå de på. Det viktigste er å at du får en samtale med de på enten tale, video eller personlig samtale.

Her er noen eksempler på hvordan du kan få kunder til å snakke med deg:

  • Send en epost for å be om tilbakemelding og snakke med dem.
  • Bruk en Qualaroo-pop-up på nettstedet ditt for å sette opp en tid for en samtale
  • Legg til en chatmelding øverst i webapplikasjonen din
  • Ringe de og tilby de hjelp og få tilbakemeldinger

Når du har en produktide, må man lage et system for å tiltrekke seg folk. Den mest vanlige metoden er å lage en destinasjonsside som fører til undersøkelse som folk kan fylle ut. I denne undersøkelsen kan du stille relevante spørsmål samtidig som du spør om de er villige til å chatte med deg.

Landingssiden

Landingssiden skal være designet for at folk skal bli nysgjerrige ved å forklare fordelene du har ved å løse problemet du har. Denne siden trenger man ikke å bruke mye tid på. En grunnleggende landingsside er egentlig kun bare en knapp som fører folk videre til en undersøkelse. Det er i noen tilfeller bedre å bruke tid på å skaffe folks e-post først.

Eksempel på landingsside:

Undersøkelsen

Neste steg er å stille spørsmål når de har klikket på knappen din, skrevet inn e-post eller bekreftet den. Ditt mål med denne undersøkelsen er å lære mer om mulige kunder og la dem gi informasjon slik at du kan nå dem.

Eksempel på undersøkelser:

3. Finn smertemønsteret

Etter å ha analysert svarene på undersøkelsen har du nå en liste mer personer du kan nå ut til, slik at du kan planlegge ditt første sett med samtaler. Start samtalen med å be dem om å fortelle fra arbeidet deres. Dette gjør at du kan høre deres perspektiv og grave dypere. Dette kalles kundeutvikling.

Når du prøver å validere ideen din, er hovedmålet å finne smertemønsteret i målgruppen. Du må finne ut om de har det problemet du først trodde de hadde, eller om de ikke bryr seg i det heletatt.

Med dette lærte jeg at man absolutt bør gjennomføre en prosess før man begynner å utvikle ideen som man har. Jeg lærte også hvordan jeg så effektivt som mulig skal gjennomføre denne prosessen. Kunnskaper som dette gjør at de ideene jeg eventuelt vil ønske å utvikle senere vil lykkes i større grad.

Kilde: https://hitenism.com/business-ideas/

One Comment

Legg igjen en kommentar til Emeline Braatlund Larsen Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *