Første dag på en ny modul i Digital Markedsføring. Dette er den siste, og den modulen jeg har sett mest frem til. Her skal vi få bryne oss på mye gøy, og vi skal blant annet lage en egen nettbutikk.

Første forelesning gikk ut på at Karl Philip Lund og Anders M. Mamen fortalte litt kjapt om hvordan siste del av semesteret er lagt opp. Vi skal lage som tidligere nevnt lage en nettbutikk, og tok en kjapp leksjon i OKR (Objective, Key Results). Hele forelesningen ble gjennomført på Zoom, noe som er nytt for de fleste av oss, men gjennomføringen gikk smertefritt. Karl Philip som er ansvarlig for modulen hadde med seg tre tidligere elever til å fortelle om sine tips og triks, samt de erfaringene de har fått ved og jobbet med dette en stund. To av disse var Marius og Ola. De har laget nettbutikken https://brisenshop.no/ hvor de selger sitt eget klesmerke. Disse gutta snakket som om de aldri hadde gjort annet enn å lage nettbutikker, og fremstod svært kunnskapsrike. Det er nesten så man ikke kan tro på dem når de hevder at de var like grønne som oss når de startet dette valgfaget.

Man blir nok ingen mester i nettbutikk-oppbygging ved hjelp av denne ene forelesningen, men den satte virkelig i gang et engasjement og motivasjon til å lære mest mulig om hvordan man skal etablere og drifte en nettbutikk. Noen av tipsene som Marius og Ola nevnte var at det kunne bli toll på varer over 350kr, fordi varelageret deres var i Riga. Dette tenker man kanskje ikke så mye på når man selger produkter i den prisklassen, men som kunde vil man ikke bli fornøyd når det produktet du kjøper viser seg å få dobbel pris. Nettbutikken deres oser av kvalitet i form av proffe bilder og enkelt design. Noe eget som var køddent/jovialt var utgangspunktet når de skulle begynne å planlegge nettbutikken. De ønsket ikke å gjøre noe halvveis og det synes når man ser på resultatet. De har brukt en del tid på å ta fine bilder av produktene deres. Bildene ble publisert på sosiale medier som for eksempel Instagram og Facebook. De tok også i bruk influencere til å markedsføre produktene, noe som ga de stor suksess.                     

De visste oss frem litt data i forhold til kundebevegelser i nettbutikken, som er svært lærerikt og ikke minst viktig å bruke tid på. Har en kunde for eksempel funnet frem et produkt, og videre lagt produktet i handlekurven, men ikke gjennomført handelen, ja da kan man sende en e-post til vedkommende og fortelle at handelen venter på å bli gjennomført.             

Marius og Ola ser ut til å virkelig ha fått smaken på dette, og har videre valgt å opprette et AS. De drifter butikken videre, i forhold til mange andre studenter som sletter nettbutikken etter endt undervisning.

Videre i forelesningen fikk vi en innføring i OKR (Objective, Key Results) som vi skal bruke når vi skal åpne vår første nettbutikk. OKR er kort fortalt et system for gjennomføring. Objective viser retningen, altså hvor man ønsker å gå. KR er hvordan du skal komme deg dit. KR skal være et hårete mål, som man må strekke seg langt for å klare. Etter KR er det vanlig å ha et tall som for eksempel [5/10] som viser at det er kun 50% sjanse for å nå dette målet. Det beste med OKR er at alle i bedriften vet hva man skal gjøre, og hvordan man ligger an. Karl Philip understreker at dette ikke bare er noe vi har bruk for her og nå, men at dette er noe av det viktigste han selv har lært de siste årene. Også Marius og Ola kunne bekrefte dette etter at de valgt følgene mål:

Objective: Tilegne sterk kompetanse på oppstart, lansering og å drive en nettbutikk.

KR1: Fullt funksjonerende nettbutikk (fra første møte med nettsiden til varen kommer frem til kunden)

KR2: Få i gang følgergruppe i sosiale medier (150 følgere)

KR3: Få i gang en e-postliste med nyhetsbrev (20 stk)

KR4: 3 unike designs

KR5: 20 salg på nettbutikken dette kvartalet

KR6: Photoshoot med produkter og bilderedigering fullført

De klarte faktisk å gjennomføre alle målene.

En fin regel man lærte på denne forelesninger er at man bør gå helhjertet inn i nye utfordringer. Da blir utfordringen gøyere å jobbe med og resultatet blir desto bedre. Det vil alltid komme utfordringer som er vanskelige, men hvis man står fast eller lurer på noe, er svaret ofte bare et Google-søk unna. Finner du ingen svar, kan man bruke bloggen til å hjelpe andre i samme situasjon.

One Comment

  1. Beate

    Hei!
    Fint innlegg og oppsummering fra første forelesning, gøy å se at du har blitt inspirert av innslaget fra Ola og Marius. Du skriver på en enkelt og god måte som gjør det enkelt å henge med i teksten. Skulle gjerne sett at du hadde skrevet 2-300 ord til, men det er ikke lang vei opp til 1000ord, så dette blir ikke noe problem for deg senere! Hvis jeg skulle pirke litt så kunne du delt opp innlegget ditt med overskrifter og underoverskirfter for å skape litt bedre struktur.

    Veldig bra start på blokk tre – ser frem til å lese flere innlegg! 🙂

Legg igjen en kommentar til Beate Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *